keywords-letters-g9be21a71e_1920

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

Voor het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw website via een zoekmachine zoals Google, Bing, Yahoo etc. is het van groot belang om de zoekwoorden te gebruiken die jouw potentiële klanten gebruiken. Alleen door gebruik te maken van die zoekwoorden kun je geïnteresseerden naar jouw website loodsen zodat ze hier vinden wat ze nodig hebben. Maar hoe doe je een zoekwoorden onderzoek? Hieronder lees je hoe je een zoekwoorden onderzoek kan doen en hoe je de bevindingen toe kunt passen.

Zoekwoorden onderzoek doen

Met een zoekwoorden onderzoek bepaal je dus welke zoekwoorden en zoektermen mensen gebruiken om jouw product of service te vinden. Hiervoor moet je in het hoofd van je klanten kruipen. Dit kun je onder andere doen door (een select groepje) klanten specifiek te vragen naar de zoekwoorden die ze associëren met jouw product of service. Daarnaast kun je brainstormen over termen die mensen mogelijk zouden kunnen linken aan jouw website, denk hierbij niet alleen aan de vakspecifieke termen die je misschien zelf gebruikt, maar ook synoniemen of omslachtigere termen. Daarnaast kun je onderzoeken wat soortgelijke websites of concurrenten aan zoekwoorden gebruiken. Zoekmachines bieden vaak een aanvuloptie in de zoekbalk. Probeer eens om een (deel van een) zoekterm in te vullen en kijk of de aanvulling een kwalitatief goede uitbreiding is op je huidige zoekwoorden. Google biedt onderaan in de zoekmachine altijd de optie om te zoeken tussen gerelateerde zoekopdrachten, bekijk eens aandachtig of hier zoektermen tussen staan die geschikt zouden kunnen zijn.

Zoekwoorden toepassen

Wanneer je een inzicht hebt in welke zoekwoorden je kunt gebruiken voor jouw website, moet je ook nagaan of deze woorden specifiek genoeg zijn. Het is belangrijk dat mensen deze woorden daadwerkelijk als zoekwoorden gebruiken, zodat de kwaliteit van je website omhoog gaat. De tekst die je gebruikt om de zoekwoorden toe te passen moet begrijpelijk en samenhangend zijn zodat de lezer gemakkelijk te strekking kan begrijpen. Als je een brei maakt van alle mogelijk interessant zoekwoorden, waar de lezer geen duidelijkheid uit kan scheppen, dan zullen ze wegklikken en gaat de kwaliteit van je website als nog omlaag. De strekking van zoekwoorden is dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.